Selamat datang ke Digest Islam

Diriwayatkan oleh Abu Nu'aim, Abdullah ibnu Umar ra.huma. berkata: "Barangsiapa yang ingin meniru, hendaklah ia meniru perjalanan orang yang sudah mati, yaitu perjalanan para sahabat Nabi Muhammad SAW, karena mereka itu adalah sebaik-baik ummat ini, dan sebersih-bersihnya hati, sedalam-dalamnya ilmu pengetahuan, dan seringan-ringannya penanggungan. Mereka itu adalah suatu kaum yang telah dipilih Allah untuk menjadi para sahabat NabiNya SAW dan bekerja untuk menyebarkan agamanya. Karena itu, hendaklah kamu mencontohi kelakuan mereka dan ikut perjalanan mereka. Mereka itulah para sahabat Nabi Muhammad SAW yang berdiri di atas jalan lurus, demi Allah yang memiliki Ka'bah!"(Hilyatul-Auliya' 1:305)



Jana Pendapatan Sekarang!


Semuanya bermula dengan niat.

Posted by Muffakiratul Mukminah Khamis, Oktober 22, 2009


Bismillahirrahmanirrahim...

" Dari Amirul Mukminin Umar Al-Khattab r.a katanya : " Aku mendengar Rasulullah saw bersabda : " Hanyasanya amalan-amalan itu adalah (bergantung) kepada niat , dan hanyasanya bagi setiap manusia itu apa (balasan) yang diniatkannya. Maka barangsiapa yang berhijrah kepada Allah swt dan RasulNya, maka hijrah itu adalah kepada Allah swt dan RasulNya. Dan barangsiapa yang berhijrah kerana dunia yang ingin ia memperolehinya atau kerana seorang perempuan yang ia ingin menikahinya, maka hijrahnya itu adalah atas apa yang ia berhijrah kerananya." ( Hadith Imam Nawawi )

Setiap perbuatan, tingkah laku manusia semuanya bermula dengan niat...detik hati kita. Tidak kira sama ada niat yang baik ataupun sebaliknya. Termasuklah dalam soal ibadah. InshaAllah, setiap amalan dan pekerjaan yang diniatkan kerana Allah swt ( Lillahi ta'ala ) adalah ibadah kepadaNya. Bukan niat hanya pada amalan wajib seperti solat, puasa, zakat, dan sebagainya sahaja dianggap ibadah. Malah jika kita niat makan kerana Allah swt juga dikira sebagai ibadah kerana dengan makanan, kita mendapat tenaga untuk menunaikan ibadah kepadaNya.


Penulis pernah terbaca satu kisah di Zaman Nabi Sallallahu alayhi wa salam di mana pada suatu hari ada seorang lelaki yang dalam perjalanan pulang ke rumah. Ketika itu, ditangannya terdapat sebuah botol air yang mengandungi arak yang diminumnya sepanjang perjalanan pulang.  Seperti yang sedia maklum, pada waktu itu sahabat Nabi Sallallahu alayhi wa salam iaitu Saidina Umar Al-Khattab sangat terkenal dengan keberanian dan kebengisannya. Jadi apabila lelaki tersebut terserempak dengan Saidina Umar Al-Khattab , dia sangat ketakutan kerana dia pasti dihukum sekiranya Saidina Umar mengetahui apa yang terkandung dalam botol tersebut. Lalu, dia terus bertaubat dan berniat kepada Allah swt supaya menukarkan arak dengan air anggur. 
Atas kuasa Allah swt arak tersebut memang bertukar menjadi air anggur tatkala Saidina Umar  ingin melihatnya. 


Betapa hebatnya Allah swt, dengan niat sahaja DIA mampu mengubah perkara yang buruk kepada perkara baik. Cuba bayangkan, betapa kasihnya Allah swt dengan makhluk-makhlukNya, apatah lagi apabila hamba-hambaNya ingin kembali ke jalan yang diredhaiNya. 


InshaAllah, sama-sama ambil iktibar. Mulakan setiap perbuatan dengan niat yang baik, Lillahi ta'ala. Moga-moga Allah swt menjadikan setiap amalan kita satu ibadah yang membawa kita ke syurgaNya. Ameen.


0 comments

Catat Ulasan

INFO BLOG ANA

NASYID.FM







250-550 keahlian baru setiap mingu!!!

Click here to get emails from webgroup


Join Taman2Syurga E-group
29ribu keahlian terkini

Jana pendapatan dgn sistem pengiklanan


Jana pendapatan melalui sistem pengiklanan dgn kami. Hanya bermula dgn RM30/USD9 anda mampu menjana pendapatan sehingga RM10,000 sebulan. sertai kami: Klik di sini!!
Jana Pendapatan Sekarang!


Dibawah adalah Contoh-contoh banner yang terdapat dalam sistem pengiklanan kami.

Katalog Ads


Katalog Ads

Pengikut